Gimnazial

Activitatea clubului de teatru din biblioteca școlii

Gianina Ioana Gianina Barb, bibliotecar

Școala Gimnazială ”Vasile Goldiș” Alba Iulia

 

Cultura reprezintă un factor important,  contribuind  la dezvoltarea societăţii şi a personalităţii umane, deci educaţia pentru cultură trebuie să fie în centrul preocupărilor societăţii româneşti actuale. Este necesar ca un tânăr să posede cunoștințe culturale în dezvoltarea sa generală. Prin teatru se oferă oportunități de învățare informală a tinerilor care se confruntă cu dificultăți sociale, această metodă contribuind pozitiv la dezvoltarea abilităților lor, influențând și susținând dezvoltarea lor intelectuală, deschizând oportunități de educație continuă.

Teatrul, în încercarea lui de a reflecta unele din aspectele timpului, este o meditaţie asupra condiţiei umane, dar și o metodă  de stimulare a creativității elevului. Este demonstrat  faptul că teatrul reprezintă una dintre cele mai bune modalități de a dobândi cunoștințe și, în același timp, de a aborda problemele cu care se confruntă societatea prin dezvoltarea personalității elevilor, contribuind astfel la scăderea numărului celor cu abandon scolar sau cu absențe la școală. Teatrul se dovedește a fi  cea mai eficientă metodă de învățare experiențială.

Din cele mai vechi timpuri, mișcările ritualice urmate de mișcările pe scenă au generat povești. Convingerea lui Platon era că, începând de la vârsta de trei ani până la adolescență, copiii trebuiau să participe la activități artistice cum ar fi corul și dansurile publice. În timpul Renașterii, umanistul Juan Luis Vives a inițiat dialogul teatral pentru învățarea limbii latine. În secolul al XIX-lea, francezul François Delsarte a început să unească gestul, limbajul corpului și oratoria în încercarea de a le decodifica. Teatrul și mișcarea de scenă au fost legate de educație de catre Gordon Craig (1872-1966), care a observat intersectarea dintre ele și avantajele pe care mișcarea teatrală ar aduce-o educației. Deoarece unește întreaga comunitate școlară și încurajează câteva din cele mai bune virtuți sociale ale omenirii – cooperarea și responsabilitatea – este important ca teatrul să devină, un obiect de studiu în școli. Teatrul îi ajută pe elevi să-și îmbunătățească dicția pentru a-și putea exprima liber opinia în societate, să devină încrezători în puterea lor de învățare, fiind un catalizator în formarea și  stimularea personalității intelectuale și emoționale. În  școală, teatrul are rolul de a-i face pe elevi să-și depășească timiditatea pentru a se adapta mai usor la viața socială și a reuși mai târziu în viață.

Cea mai eficientă și mai potrivită este tehnica aplicată în învățământul gimnazial, fiind cea mai bună perioadă a vieții elevilor: (pre)adolescența – când au șansa de a-și modela propria personalitate.

Teatrul în gimnaziu este un punct de sprijin în studierea textelor literare şi al exprimării orale, fiind de interes în planul managerial al catedrei de limba şi literatura română şi în viața culturală a şcolii.

Teatrul este un mediu prietenos iar spontaneitatea elevilor îi ajută să se exprime emoțional și intelectual pentru a deveni persoane adulte puternice. Un elev funcționează în cadrul unui grup toată viața iar învățătura clasică nu-l poate pregăti pentru asta. Reflectarea comportamentului său în ceilalți îl va face să se înțeleagă mai bine pe sine și confirmă încă o dată convergența dintre teatru și educație, în special în învățământul gimnazial.  Epuizarea competențelor sociale în lumea virtuală până la stadiul când comunicarea devine dificilă în lumea reală este anulată dacă clubul de teatru  este înființat în gimnaziu, acolo unde este eficient.

Teatrul permite elevilor să exploreze și să-și recunoască propriile posibilități, metode și opțiuni, atât pentru a combina elementele structurii dramatice, cât și pentru a-și dezvolta propria personalitate socială. Elevii își dezvoltă  imaginația reproductivă – care le permite să imite și să interpreteze producțiile altora – dar și imaginația creativă – care le permite să improvizeze și să transfere abilitățile dobândite în situații reale. Teatrul aduce următoarele puncte  calitative învățământului gimnazial:

  • Determină unicitatea și integritatea în dezvoltarea personalității elevilor, printr-o gamă largă de concepte exercitate asupra socializării;
  • Funcția estetică a inteligenței elevilor este intensificată prin contactul cu lumea metaforei și a ficțiunii și oferă elevilor un stimulent pentru studiu și pregătire pentru piața muncii.
  • Jocurile de teatru dezvoltă gândirea creativă deoarece permit elevilor să-și găsească propriile coduri de comunicare ceea ce duce la formarea unei personalitati sociale sănătoase a adultului în devenire.

Competențe cheie

Cultivarea dragostei pentru arta dramatică;

Dezvoltarea imaginaţiei, a spiritului creator în formarea unei personalităţi complexe orientată spre cultură;

Cultivarea interesului faţă de textul dramatic;

Dezvoltarea abilităţilor intelectuale şi practice la elevi;

Dezvoltarea caracterului pozitiv al elevilor.

Utilitatea activității

Participarea la un spectacol de teatru susținut de către actori profesioniști este o metodă de a dezvolta calități precum: imaginația, bunul gust și virtuozitatea. Teatrul se dovedește a fi o bună modalitate de  deschidere a universului elevilor către cultură, de îmbogățire a imaginației de a se identifica cu diferite personaje si de a-și forma personalitatea datorită comportamentelor de tip pozitiv sau negativ afișate de personaje. Impactul vizual oferă o mai bună percepție.

În plus, există în programa şcolară o temă care vizează legătura dintre literatură şi teatru. Vizionarea unui spectacol reprezintă o altfel de abordare a textului după care s-a făcut piesa şi le oferă elevilor o viziune asupra operelor literare puse în scenă sau ecranizate.

Clubul de teatru și  pentru elevi își propune să descopere, să cultive și să promoveze tinerele talente, să pună în valoare opere ale literaturii române, să încurajeze lectura şi să dezvolte personalitatea individuală. În cadrul sesiunilor de pregătire scenică, elevii  sunt învățați să își dezvolte fantezia și creativitatea, pe care să le întrebuinţeze într-un mod constructiv, să-și însușească mișcarea scenică și să își dezvolte capacitatea de memorare.

Educaţia prin teatru  urmăreşte să transforme elevul atât ȋntr-un mic actor, cât și ȋntr-un bun spectator, insuflându-i dragostea pentru scenă, pentru ceea ce se ȋntamplă ȋn spatele scenei, respectul pentru actor, dragostea pentru teatru.

Astfel, a luat ființă ”Drama Grup”, la Școala Gimnazială ”Vasile Godiș” din Alba Iulia, din care au făcut parte elevi de cls. a V-a, coordonați de doamna Cristina Smadea, de la Teatrul de Păpuși Prichindel din Alba Iulia, iar atelierele de învățare a scrierii textului dramatic s-au desfășurat în biblioteca școlii. Din parteneriat au făcut parte prof. Șopterean Adriana, bibliotecar Barb Gianina, prof. Paraschivescu Alina.

Este datoria școlii, a bibliotecilor și a familiei să deschidă ușa fermecată a literaturii și a scenei, să-i conducă pe copii în aventuri fantastice alături de personajele îndrăgite în lupta cu forţele răului, balauri, zmei, etc.

Am  dorit să oferim o alternativă de antrenare în acţiuni care au ca scop întoarcerea spre carte, lectură, la lumea poveștilor, la poezie, la meditație, la creație şi la  teatru. Această artă  a ȋnceput să devină o pasiune şi pentru elevi.

Reprezentația finală a avut loc în data de 11 aprilie 2025, pe scena Teatrului de Păpuși Prichindel, Alba Iulia, elevii fiind recompensați cu diplome, tricouri și broșura în care se regăsesc textele dramatice scrise de ei. Evenimentul a fost mediatizat pe canalul național de știri PRO-TV.

https://stirileprotv.ro/video/video/62535223/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *