Noutăți Legislative Resurse Umane

Adnotări privind Normele pentru decontarea dispozitivelor de corecție speciale în limita a 500 de lei

Hotărârea Guvernului nr.  64/2025 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice

Dată act: 20-feb-2025

Emitent: Guvernul

 

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. V alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

 

Articol unic

Se aprobă Normele de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

 

PRIM-MINISTRU

ION-MARCEL CIOLACU

Contrasemnează:

Viceprim-ministru,

Marian Neacşu

Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,

Tanczos Barna

Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,

Marian-Cătălin Predoiu

Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,

Simona Bucura-Oprescu

Ministrul sănătăţii,

Adriana Pistol,

secretar de stat

Ministrul afacerilor externe,

Traian Laurenţiu Hristea,

secretar de stat

Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,

Cseke Attila-Zoltan

 

 ANEXĂ:

Normele de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice

Art. 1. Prezentele norme stabilesc procedura privind decontarea achiziţiei de dispozitive de corecţie speciale, în limita sumei de 500 lei/persoană, de către angajatori.

Art. 2. Dispoziţiile prezentelor norme se aplică lucrătorilor care folosesc în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare, pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru.

Art. 3. În înţelesul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) angajator – autorităţile şi instituţiile publice la care se face referire în art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice;

b) dispozitiv de corecţie special – dispozitiv, inclusiv ochelarii de vedere, care vizează corectarea optică pentru distanţă intermediară sau prevenirea dificultăţilor vizuale în raport cu o activitate, la un post de lucru, care implică un echipament cu ecran de vizualizare, constatate în urma examenului prevăzut la art.  13**) din Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare;

c) echipament cu ecran de vizualizare – are semnificaţia prevăzută la art. 4 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 028/2006;

[HG nr. 1028/2006: Art. 4 În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează: a) echipament cu ecran de vizualizare – ecran de vizualizare grafic sau alfanumeric, indiferent de procedeul de afişare folosit;]

d) lucrător – personalul din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, la care se face referire în art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice;

[Art. V din O.U.G. nr. 53/2024:

(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în aplicarea prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile şi instituţiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, vor deconta lucrătorilor care folosesc în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru achiziţia de dispozitive de corecţie speciale, în limita sumei de 500 lei/persoană.

(2) Lucrătorii din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice beneficiază de dreptul prevăzut la alin. (1) în baza rezultatelor examenului oftalmologic care atestă faptul că pentru desfăşurarea activităţii este necesară folosirea de dispozitive de corecţie speciale sau, după caz, este necesară modificarea celor utilizate la momentul examinării.]

e) post de lucru – are semnificaţia prevăzută la art. 4 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 028/2006.

[HG nr. 1028/2006: Art. 4 În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează: b) post de lucru – ansamblu care cuprinde un echipament cu ecran de vizualizare, prevăzut cu tastatură, sau un dispozitiv de introducere a datelor şi/sau un program care stabileşte interfaţa operator/maşină, accesorii opţionale, periferice, inclusiv unitate de dischetă şi/sau unitate optică, telefon, modem, imprimantă, suport pentru documente, scaun, masă sau suprafaţă de lucru, precum şi mediul de muncă înconjurător;]

 Art. 4. Obligaţia decontării achiziţiei de dispozitive de corecţie speciale revine angajatorului, care trebuie să respecte prevederile art. 5-15 din Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2006.**)

Art. 5 (1) Lucrătorii trebuie să beneficieze de o supraveghere adecvată a sănătăţii, care să aibă în vedere riscurile pe care le implică activitatea, la un post de lucru, cu un echipament cu ecran de vizualizare.

(2) Supravegherea stării de sănătate a lucrătorilor este asigurată de angajator şi se efectuează de către medicii de medicina muncii, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 6 (1) Medicii de medicina muncii, în baza fişei de identificare a factorilor de risc profesional semnate de angajator, dispun efectuarea de către lucrători a unui examen al ochilor şi al vederii, un screening vizual, cu ocazia controlului medical la angajare, periodic şi ori de câte ori apar probleme vizuale care ar putea fi puse în legătură cu activitatea care implică un echipament cu ecran de vizualizare.

(2) În situaţia în care medicul de medicina muncii constată, în urma examenului prevăzut la alin. (1), probleme vizuale care necesită un examen oftalmologic specializat, acesta trimite lucrătorii la medicul oftalmolog, pentru realizarea examinării respective.

(3) Medicul oftalmolog constată dacă este necesară prevenirea unor probleme vizuale sau dacă există probleme vizuale care necesită corecţie optică pentru vederea intermediară pe parcursul activităţii ce implică lucrul cu un echipament cu ecran de vizualizare şi recomandă, atunci când este cazul, folosirea unui dispozitiv de corecţie special definit la art. 3 lit. b).

(4) Pe baza constatării medicului oftalmolog a problemelor vizuale care necesită corecţie optică pentru vederea intermediară pe parcursul activităţii, la un post de lucru, ce implică lucrul cu un echipament cu ecran de vizualizare, medicul de medicina muncii va consemna în fişa de aptitudine profesională recomandarea medicului oftalmolog privind utilizarea unui dispozitiv de corecţie special.

Art. 7 (1) Decontarea de către angajator a dispozitivelor de corecţie speciale are la bază recomandarea medicului de medicina muncii, emisă pe baza rezultatelor examenului oftalmologic care atestă faptul că pentru desfăşurarea activităţii este necesară folosirea de dispozitive de corecţie speciale, şi poate acoperi cheltuielile lucrătorului ocazionate de:

a) necesitatea folosirii pentru prima oară de către lucrători a dispozitivelor de corecţie speciale;

b) necesitatea modificării dioptriei lentilelor dispozitivelor de corecţie speciale purtate de lucrători;

c) necesitatea schimbării ramelor sau a lentilelor, în cazul deteriorării datorate uzurii normale a acestora, dar nu mai devreme de un an de la data decontării anterioare.

(2) În condiţiile prevăzute la alin. (1), angajatorul decontează maximum 500 lei/persoană.

(3) În situaţia în care costul de achiziţie a dispozitivului de corecţie special, dovedit de lucrător cu documente justificative de plată, este mai mic de 500 lei/persoană, angajatorul va deconta acest cost.

Art. 8. Documentele justificative în baza cărora se efectuează decontarea sunt următoarele:

a) recomandarea medicului de medicina muncii şi rezultatele examenului oftalmologic prevăzute la art. 7;

b) factură fiscală;

c) bon fiscal sau extras de cont pentru plăţile efectuate prin virament bancar.

 Art. 9. Angajatorii, aşa cum sunt definiţi la art. 3 lit. a), pot emite acte administrative care să asigure punerea în aplicare a prevederilor prezentelor norme.

 

________________________

Note:

*) Hotărârea Guvernului nr. 64/2025 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 165/25.II.2025

**) Art. 5-15 din Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2006, la care se face trimitere în cuprinsul art. 4 și art. 3 lit. b) din Norme:

 Obligaţiile angajatorilor

Art. 5. Angajatorii au obligaţia de a face o analiză a posturilor de lucru pentru a evalua condiţiile de securitate şi sănătate oferite lucrătorilor, în special în ceea ce priveşte eventualele riscuri pentru vedere, probleme fizice şi solicitare mentală.

Art. 6. Angajatorii trebuie să ia măsuri corespunzătoare pentru a remedia riscurile constatate pe baza analizei care face obiectul art. 5, ţinând seama de efectele suplimentare şi/sau combinate ale riscurilor identificate.

Art. 7. Angajatorii trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru ca posturile de lucru să îndeplinească cerinţele minime prevăzute în anexa care face parte integranta din prezenta hotărâre.

Art. 8. Angajatorul trebuie să planifice sarcinile lucrătorului astfel încât folosirea zilnică a ecranului de vizualizare să fie întreruptă periodic prin pauze sau schimbări de activitate, care să reducă suprasolicitarea în faţa ecranului de vizualizare.

CAPITOLUL III: Informarea, instruirea, consultarea şi participarea lucrătorilor

Art. 9 (1) Cu respectarea dispoziţiilor art. 16 şi 17 din Legea nr. 319/2006, lucrătorii trebuie să fie informaţi asupra tuturor aspectelor legate de securitatea şi sănătatea la postul de lucru, în special asupra măsurilor aplicabile posturilor de lucru, măsuri implementate conform art. 5, 6, 8 şi 12-16.

(2)Lucrătorii sau reprezentanţii lor trebuie să fie informaţi cu privire la toate măsurile de securitate şi sănătate luate potrivit prezentei hotărâri.

Art. 10. Fără a aduce atingere prevederilor art. 20 şi 21 din Legea nr. 319/2006, fiecare lucrător trebuie să fie instruit cu privire la modalităţile de utilizare a postului de lucru înainte de a începe acest tip de activitate şi ori de câte ori organizarea postului de lucru se modifică semnificativ.

Art. 11. Consultarea şi participarea lucrătorilor şi/sau a reprezentanţilor acestora privind problemele la care se face referire în prezenta hotărâre se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 18 şi 19 din Legea nr. 319/2006.

CAPITOLUL IV: Protecţia ochilor şi a vederii

Art. 12. Lucrătorii trebuie să beneficieze de un examen corespunzător al ochilor şi al vederii, efectuat de o persoană care are competenţa necesară:

  1. a) înainte de începerea activităţii la ecranul de vizualizare, prin examenul medical la angajare;
  2. b) ulterior, la intervale regulate;
  3. c) ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare.

Art. 13. Lucrătorii beneficiază de un examen oftalmologie, dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 arată că acesta este necesar.

Art. 14. Dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 sau ale examenului la care face referire art. 13 arată că este necesar şi dacă nu se pot utiliza dispozitive normale de corecţie, lucrătorilor trebuie să li se furnizeze dispozitive de corecţie speciale, care să corespundă activităţii respective.

Art. 15. Măsurile luate potrivit art. 12-14 nu trebuie să implice în nici un caz costuri financiare pentru lucrători.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *