Peste 100 de membri ai Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, Federației Sindicatelor Libere din Învățământ și Federației Națională Sindicală „ALMA MATER” au pichetat astăzi, 13 ianuarie 2022, sediile Guvernului României, Partidului Social Democrat și al Partidului Național Liberal solicitând acordarea majorărilor salariale prevăzute de Legea 153/2017.
Liderii celor trei federații au depus la cele două partide câte o adresă cu principalele probleme din sistemul de învățământ.
Vă prezentăm mai jos textul adresei comune depuse:
Stimate Domnule Președinte,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER” – federații sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar, învățământ superior și cercetare, vă supun atenției cele mai importante probleme ale sistemului, a căror rezolvare se impune cu celeritate.
Considerăm că este momentul ca guvernanții să înțeleagă că TREBUIE INVESTIT ÎN EDUCAȚIE! Dacă nu se va pune capăt subfinanțării permanente a sistemului de învățământ, consecințele vor fi resimțite de copiii noștri! Este o realitate că pandemia va mai continua o bună perioadă de timp, dar este tot o realitate că, indiferent de situație, educarea copiilor trebuie să fie o prioritate și ea trebuie să continue, în condiții cât mai apropiate de normalitate! Acest lucru nu se poate realiza decât dacă statul va investi atât în modernizarea și dotarea tehnică a unităților și instituțiilor de învățământ, cât și în stimularea financiară a personalului din sistem!
Trebuie avută în vedere și politica Uniunii Europene de a se investi masiv în educație, concretizată prin rezoluția Parlamentului U.E., recent adoptată, care recomandă țărilor membre să aloce 10% din PIB pentru educație!
Ori, în ultimii ani, procentul din PIB alocat în România sistemului național educațional a fost în limita a 3% din PIB.
De aceea, din punctul nostru de vedere, Guvernul României trebuie să aibă, printre priorități, investiția în educație, atât în ceea ce privește baza materială, cât și salarizarea adecvată a personalului.
Însă, constatăm că nici actualul Guvern nu respectă dispozițiile Legii-cadru nr. 153/2017 și nu dorește îmbunătățirea condițiilor de salarizare ale personalului din sistemul educațional. În aceste condiții, este necesar să atragem atenția asupra următoarelor:
De aceea, din punctul nostru de vedere, este imperios necesar ca personalul din învățământ (cadre didactice, personal didactic auxiliar și personal nedidactic) să beneficieze, încă de la începutul acestui an, de salariile de bază prevăzute în anexele la Legea-cadru nr. 153/2017, precum și de toate drepturile salariale suplimentare – inclusiv de sporurile pentru condiții de muncă.
În același timp, trebuie avute în vedere următoarele:
Pentru înlăturarea acestei discriminări se impune adoptarea unei măsuri legislative de natură reparatorie, prin care aceste drepturi să se acorde întregului personal didactic, de la data de 01.09.2017 (în cazul tranșelor de vechime în învățământ), respectiv, începând cu 01.01.2019 (în cazul majorărilor/creșterilor salariale raportate la salariul în plată).
– plata orelor suplimentare, pentru munca prestată de personalul didactic auxiliar și nedidactic peste timpul normal de muncă (în condițiile în care compensarea muncii suplimentare cu timp liber corespunzător este imposibilă);
– plata integrală și la termen a tranșelor din diferențele salariale stabilite prin hotărâri judecătorești în favoarea salariaților din învățământ, conform prevederilor legale aplicabile în materie – în acest sens se impune alocarea fondurilor pentru plata atât a tranșelor restante, cât și a celor aferente anului 2022;
– finalizarea punerii în aplicare a Legii nr. 85/2016 privind plata diferenţelor salariale cuvenite personalului didactic din învăţământul de stat pentru perioada octombrie 2008-13 mai 2011;
– decontarea integrală a cheltuielilor de navetă pentru personalul din învățământ, potrivit legislației în vigoare;
– suplimentarea numărului de posturi didactice auxiliare și nedidactice, astfel încât unitățile de învățământ să își desfășoare activitatea în condiții cât mai bune;
– calcularea costurilor reale per student echivalent și creșterea graduală a finanțării învățământului superior pe baza acestui criteriu, astfel încât, până în anul 2024, să fie atins acest obiectiv; în acest sens, se impune creșterea cu 20% a costului per student echivalent în anul 2022 față de anul 2021.
Domnule Președinte,
A venit momentul ca România să arate, prin măsurile concrete luate de Guvern și Parlament, că educația este o prioritate.
În caz contrar membrii de sindicat vor recurge la forme extreme de protest.
Cu stimă,
PREŞEDINTE PREŞEDINTE PREȘEDINTE
F.S.L.I. F.S.E. „SPIRU HARET” F.N.S. „ALMA MATER”
Simion HANCESCU Marius Ovidiu NISTOR Anton HADĂR
Federațiile sindicale din învățământul preuniversitar acuză Guvernul de un "abuz fără precedent" și de subminarea…
Primăria Municipiului București, prin PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive București, deschide a…
Pe data de 20 mai 2025, Grădinița cu Program Prelungit „Prichindel” din Galați a lansat, în cadrul…
Gianina Ioana Gianina Barb, bibliotecar Școala Gimnazială ”Vasile Goldiș” Alba Iulia Cultura reprezintă un…
Prof. înv. primar Sburlea Simona Școala Gimnazială ”Ovid Densusianu” Făgăraș Disciplina: Dezvoltare personală Clasa a…
Sîrb Carmen, Profesor învățământ primar Școala Gimnazială ”Ovid Densusianu” Făgăraș Disciplina: Geografie Clasa a IV-a…