profesor Băldean Maria,
Liceul Tehnologic ”Avram Iancu”
Târgu-Mureș, Mureș
Organizațiile sunt conduse de manageri, iar activitatea managerilor se numește management.
Managementul este știința și arta de a conduce. Henry Mintzberg afirmă că o eficacitate crescută a conducerii se înregistrează atunci când există un echilibru între artă, meșteșug și știință.[1]
Dacă ne raportăm la management ca știință, acesta este un proces care începe cu planificarea, se continuă cu organizarea, coordonarea/motivarea și se încheie cu control/ evaluarea pentru a relua procesul pe un alt nivel al spiralei, fie el superior sau inferior.
Eugen Burduș și Ion Popa atribuie funcției organizare a managementului următoarea definiție ”ansamblul proceselor de descompunere a activităților conduse – obiectului condus – în elementele componenete, de analiză a acestor elemente și de recompunere a lor sub un efect de sinteză ameliorat.”[2]
În lucrarea de față ne axăm pe funcția de organizare a managementului, funcție care își produce efectele dacă sunt îndeplinite câteva condiții: să existe date de intrare (obiective planificate, influențe ale mediului extern al întreprinderii), să se utilizeze instrumente specifice organizării (analiza drumului critic, graficul Gantt, analiza detaliată a procesului, graficul om-mașină, principii de structurare organizatorică) și să existe ieșiri (regulament de organizare și funcționare, fișe de post, organigramă, regulament intern și proceduri).
Organigrama reprezintă imaginea vizuală a structurii organizatorice și este undocument de formalizare astructurii organizatorice. Prin urmare, atunci când citim o organigramă identificăm obiectul de activitate al întreprinderii, funcțiunile întreprinderii active în interiorul său (intsoursing) sau în exteriorul său (outsoursing), intensitatea cu care se manifestă fiecare funcțiune, filosofia managementului (spre centralizare sau descentralizare), nivelul de calificare al salariaților, gradul de tehnologizare al întreprinderii, aria de răspândire georgrafică a întreprinderii, elementele componente ale structurii organizatorice, principii de structurare organizatorică respectate, în ce măsură managerii utilizează organigrama ca instrument sau tablou de bord.
Toate fenomenele și structurile au funcțiile lor. Pornind de la această idee am identificat câteva funcții ale organigramei: de motivare, de responsabilizare, instrument al managementului, tablou de bord, vector de promovare a imaginii întreprinderii.
Pentru fiecare din funcțiile managementului (planificare, organizare, coordonare/motivare, control/evaluare), managerul utilizează instrumente specifice pentru a monitoriza dacă demersul este în parametrii temporali, cantitativi și calitativi conform planificărilor și pentru a deciziona dacă se înregistrează diferențe (în plus sau în minus). Dacă în urma organizării rezultă organigrama, în pasul următor, care este monitorizarea, organigrama este instrumentul cu care se lucrează pentru decizionare dacă sunt necesare modificări.
Pentru funcțiunea de resurse umane, cu care toți managerii, de pe toate nivelurile ierarhice, colaborează foarte strâns, organigrama reprezintă un Tablou de bord care furnizează informații cu privire la diverși indicatori specifici resurselor umane, cum ar fi numărul total de personal, ponderea funcțiilor de conducere în totalul funcțiilor, zona în care se concentrează cel mai mare număr de salariați, zona în care fluctuația de personal este cea mai mare, ponderi ierarhice pe toate nivelurile ierarhice. Desigur că valorile acestor indicatori trebuie să se încadreze în plaje de valori stabilite anterior.
După ce fiecare manager, indiferent de nivelul ierarhic pe care se găsește, își asumă obiectivul colectivului (compartimentului) pe care îl conduce, ori de câte ori privește organigrama simte responsabilitatea asumată. Deasemene, pentru fiecare salariat din întreprindere vizualizarea și cunoașterea organigramei reprezintă o formă de motivare pentru stabilirea obiectivelor în planificarea propriei cariere în întreprinderea respectivă, sau în altă întreprindere.
Organigrama este un document pe care majoritatea partenerilor de afaceri îl solicită întreprinderii la inițierea sau pe parcursul derulării unor parteneriate tocmai datorită informațiilor care pot fi obținute citind organigrama. Din perspectiva publicității, organigrama face parte din categoria mijloacelor exterioare de publicitate. Privind și din această perspectivă organigrama este un vector important de promovare a imaginii de firmă în rândul partenerilor de afaceri.
Tipologia organigramelor este influențată în mod deosebit de practica managerială. O parte din tipurile de organigrame care se regăsesc în practică sunt cuprinse în paginile tratatelor de management, însă sunt tipuri de organigrame pe care viitoarele tratate le vor cuprinde.
Întâlnim organigrame piramidale, organigrame orientate de la stânga la dreapta, organgrame circulare, organigrame matriceale .
Întâlnim organigrame totale și parțiale. Organigramele totale se referă la întreaga structură organizatorică a unei întreprinderi, iar atunci când aceasta este foarte mare organigrama este sintetică. Este nevoie de organigrame parțiale pe funcțiuni (producție, economico-financiar, resurse umane, aprovizionare, marketing, comercial, cercetare-dezvoltare), pe unități organizatorice de bază de exemplu magazine, laboratoare, linii de producție, secții, etc., pe zone (Zona x, y, z), pe produse, pe tipuri de clienți, etc.
În era tehnologiei extrem de avansate există o multitudine de softuri cu ajutorul cărora se pot realiza organigramele. Începând de la hârtie și creion pentru microîntreprinderi și continuând în Word, Google Sheets, Xmind, Visio, Paint, Excel pot fi obținute organigrame de excepție. Provocarea constă în actualizarea permanentă și în timp real a organigramei în funcție de modificările permanente care au loc în structură.
Este binecunoscută influența culorilor asupra psihicului oamenilor. Dacă cel care crează organigrama nu scapă din vedere acest aspect poate stabili un joc de culori, cu legendă pentru conducerea întreprinderii astfel încât organigrama să își îndeplinească funcția de vector de promovare a imaginii de firmă. Deasemena în realizarea organigramei se pot utiliza culorile întreprinderii.
”Organigrama oficială, pentru uz public. Este cea care se înmânează nou veniților, noilor acționari, noilor parteneri care o solicită, este învechită și foarte simplificată în ceea ce privește realitatea mai complexă din teren.
Organigrama care se actualizează pe măsură ce se produc modificări și care se ține pe birou. Din păcate se înregistrează numai modificările anunțate oficial și care se leagă direct de cei care o fac. Acești indivizi, cred în mod eronat că organigrama lor este o organigramă fidelă a realității organizației.
Organigrama nescrisă și neoficială pe care angajații cu vechime în firmă o au în cap și care le permite să scurtcircuiteze structura formală a întreprinderii și să rezolve lucruri printr-o rețea de prieteni și de cunoștințe/contacte (organizarea nonformală).
Organigrama care descrie adevărul/realitatea companiei, dar care este imposibil de obținut, dat fiind că toți managerii și angajații au doar cunoștințe sau informații parțiale despre organizație și rolul lor în compania respectivă.”[3]
Reguli propuse pentru redactarea organigramei
În realizarea propriu-zisă a organigramei, indiferent de uneltele de realizare utilizate, este indicat să se respecte niște reguli de redactare, dintre care menționăm:
Algoritm propus pentru realizarea unei organigrame, dacă nu există un Regulament de organizare și funcționare a întreprinderii
Exemplificarea elementelor teoretice din prezenta lucrare
Ca exemplificare a prezentului material atașăm organigrama unui liceu tehnologic pentru care s-a realizat organigrama conform aspectelor teoretice enumerate mai sus.
Bibliografie
Eugen Burduș, Ion Popa, 2018, Fundamentele managementului organizației, Editura Pro Universitaria, București
Gheorghe Florescu, 2008, Confesiunile unui cafegiu, Editura Humanitas, București
Henry Mintzberg, 2004, Manager nu MBA , Editura Meteor Press, București
Iulian Ceaușu, 2014, Tratat de management, Editura Asociația de terotehnică și terotehnologie
Jamesc Mcgrath, Cele mei importante 76 întrebări și răspunsuri din management, Editura Niculescu, București
Jon Billsberry, 1996, Management competitiv, Perspective și exemplificări, Editura CODECS, București
Marcus Buckingham, Curt Coffman, 2014, Manager contra curentului, Editura All, București
Michael Armstrong, 2003, Managementul resurselor umane, București, Editura Codecs
Ovidiu Nicolescu, 2001, Managementul întreprinderilor mici și mijlocii, Editura Economică, București
Ovidiu Nicolescu, Ion Verboncu, 1997, Management, Editura Economică, București
Ron Wiens, 2012, Building Organizations, Editedby Donna Dawson
Stephen Covey, Rebecca R. Merrill, 2006, Viteza încrederii, Editura Act și Politon, București
Valentina Capotă, Mirela Nicoleta Dinescu, Daniela Paraschiv, 2007, Planificare operațională, Editura Akademos Art, București
Rezumat
În desfășurarea activităților, cei care le desfășoară au nevoie de instrumente de lucru pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite. Un instrument de lucru este organigrama, însă înainte de a fi utilizată ea trebuie realizată. În rândurile prezentului material au fost identificate funcții ale organigramei, tipologii ale acestora, reguli de redactare, un algoritm de realizare și un exemplu pe baza acestora.
Provocarea în ceea ce privește organigrama ca instrument de lucru este actualizarea acesteia pe măsură ce au loc modificări în structura organizatorică a întreprinderii.
[1] Henry Mintzberg , Manager nu MBA , Editura Meteor Press, București, 2004, pag.19 și pag. 93.
[2] Eugen Burduș și Ion Popa, Fundamentele managementului organizației,Ediția a 3-a, Editura Pro Universitaria, 2018, pag. 42
[3] Jamesc Mcgrath – Cele mei importante 76 întrebări și răspunsuri din management – Editura Niculescu, București, 2014, pag. 196,197
Federațiile sindicale din învățământul preuniversitar acuză Guvernul de un "abuz fără precedent" și de subminarea…
Primăria Municipiului București, prin PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive București, deschide a…
Pe data de 20 mai 2025, Grădinița cu Program Prelungit „Prichindel” din Galați a lansat, în cadrul…
Gianina Ioana Gianina Barb, bibliotecar Școala Gimnazială ”Vasile Goldiș” Alba Iulia Cultura reprezintă un…
Prof. înv. primar Sburlea Simona Școala Gimnazială ”Ovid Densusianu” Făgăraș Disciplina: Dezvoltare personală Clasa a…
Sîrb Carmen, Profesor învățământ primar Școala Gimnazială ”Ovid Densusianu” Făgăraș Disciplina: Geografie Clasa a IV-a…