Alexandru Claudia,
prof. înv. preșc
Școala Gimnazială nr. 2 Timișoara
structură Grădinița PP nr. 29
Poveștile au multe dintre caracteristicile importante ale comunicării eficiente: sunt interactive, educă prin atracție, educă atenția, trezesc imaginația, dezvoltă abilități de rezolvare a problemelor, creează posibilități pentru îndeplinirea obiectivelor, invită la o luare independentă a deciziilor. Din punct de vedere afectiv, povestirile terapeutice oferă o cale prin care copilul poate să-şi conștientizeze propriile emoţii, stări afective despre care în realitate nu doreşte să comunice. Atitudinile personajelor reprezintă un model pentru copii, arătându-le calea cea mai potrivită de raportare faţă de sine şi faţă de alţii.
Povestirile terapeutice pentru copii transmit mesaje esenţiale şi anume:
Poveștile sunt o modalitate eficientă de a ajuta copiii în diversele probleme cu care se confruntă. Copiii, ca și adulții, experimentează situații dificile însoțite de sentimente ce pot fi confuze, jignitoare și greu de suportat la un moment dat. Spre deosebire de adulți însă, copiii nu au abilități sofisticate pe care le pot folosi pentru a depăși aceste sentimente dificile. Când un copil nu știe să își exprime emoțiile corespunzător pot apărea consecințe precum: agresiune, hiperactivitate, probleme de învățare, anxietate, obsesii etc. Poveștile pot pătrunde în inima problemei printr-un dialog bazat pe culoare, imagini, acțiune, fantezie, metafore, într-o manieră ce nu este amenințătoare.
Copiii, ca și adulții, experimentează situații dificile însoțite de sentimente ce pot fi confuze, jignitoare și greu de suportat la un moment dat. Spre deosebire de adulți însă, copiii nu au abilități sofisticate pe care le pot folosi pentru a depăși aceste sentimente dificile. Când un copil nu știe să își exprime emoțiile corespunzător pot apărea consecințe precum: agresiune, hiperactivitate, probleme de învățare, anxietate, obsesii etc. Poveștile pot pătrunde în inima problemei printr-un dialog bazat pe culoare, imagini, acțiune, fantezie, metafore, într-o manieră ce nu este amenințătoare.
Pornind de la aceste premise putem afirma faptul că povestirea terapeutică, este un mijloc excelent de a ne adresa copilului fie pentru a transmite anumite modele comportamentale şi valori morale, fie pentru a înlătura anumite comportamente indezirabile, fiind una din cele mai eficiente și mai plăcute mijloace de rezolvare a unor probleme socio-emoționale. Ea devine astfel un instrument preţios care va scoate la iveală emoţii şi sentimente ce riscă să rămână neidentificate: temeri, frici, dorinţe, obsesii, culpabilităţi, invidii, întrebări la care nu le-au găsit răspunsuri.
Povestea terapeutică nu îl critică, etichetează, somează pe copil spre schimbare, ci favorizează identificarea copilului cu anumite personaje şi implicit transpunerea soluţiei din poveste şi în situaţia sa, iar copilul are capacitatea de a recepta mesajul poveștii, care îl poate ajuta efectiv să-și asume responsabilitatea propriei schimbări. Nivelul de experiență este lucrul care îi diferențiază pe copii de adulți. La copii experiențele de viață sunt încă puține, acestea acumulându-se pe măsură ce cresc în vârstă.
Rolul poveștilor terapeutice se poate sintetiza astfel:
– există moduri diferite în care poveștile sunt folosite în culturi diferite;
– poveștile au o mare putere de control asupra comportamentului, iar acest aspect este foarte relevant pentru funcția lor terapeutică.
Prin intermediul poveștilor terapeutice, educatoarea are prilejul de a pune copiii în contact cu mijloace potrivite prin care să își gestioneze emoțiile și să devină stăpâni pe situație, să aibă relaționări sănătoase cu cei din jur.
Bibliografie:
foto: freepik.com
Federațiile sindicale din învățământul preuniversitar acuză Guvernul de un "abuz fără precedent" și de subminarea…
Primăria Municipiului București, prin PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive București, deschide a…
Pe data de 20 mai 2025, Grădinița cu Program Prelungit „Prichindel” din Galați a lansat, în cadrul…
Gianina Ioana Gianina Barb, bibliotecar Școala Gimnazială ”Vasile Goldiș” Alba Iulia Cultura reprezintă un…
Prof. înv. primar Sburlea Simona Școala Gimnazială ”Ovid Densusianu” Făgăraș Disciplina: Dezvoltare personală Clasa a…
Sîrb Carmen, Profesor învățământ primar Școala Gimnazială ”Ovid Densusianu” Făgăraș Disciplina: Geografie Clasa a IV-a…