Revista Şcoala Romanească

Scoala Romaneasca

Reclamă


Reclama
Interviu

Ligia Deca, Consilier de stat, Administratia Prezidentiala Stabilitatea si predictibilitatea in educatie sunt mai importante decat procentele electorale

Proiectul „România Educată“ a însemnat cea mai amplă dezbatere publică pe tema educaţiei. Rezultate au inclus şapte rapoarte tematice şi un raport integrator, care prezintă atât viziunea, cât şi direcţiile strategice. Am rugat-o pe doamna consilier de stat Ligia Deca să ne spună ce urmează după dezbaterea publică şi dacă aceste rezultate vor fi aplicate şi când. Doamna consilier de stat consideră că o reformă în sistemul de învăţământ nu se poate face în ani electorali, aşa cum susţine şi FSE „SPIRU HARET“. (DRAGOŞ CONSTANTIN NEACŞU)

Ştim că una dintre priorităţile domnului Preşedinte Klaus Iohannis în primul mandat a fost Educaţia. Ne puteţi prezenta pe scurt ce a însemnat proiectul „România Educată“ (de la început şi până în momentul lansării Viziunii şi Strategiei 2018-2030)?Proiectul „România Educată” a pornit de la bun început de la premisa construirii unei punţi între stat şi societate, între poziţiile experţilor şi practicienilor din educaţie, între opţiunile reprezentanţilor legitimi ai profesorilor, elevilor, studenţilor şi părinţilor. Este un răspuns natural şi necesar pentru adaptarea învăţământului românesc la o lume tot mai dinamică. Reprezintă, în fapt, cea mai amplă dezbatere publică deschisă tuturor, pe tema educaţiei.

Pentru a permite o cartografiere a poziţiilor atât de diverse din societate, proiectul a utilizat o amplă consultare online (la care am avut peste 8.000 de răspunsuri), multiple conferinţe regionale, consultări cu terţi şi alte forme de feedback. Toate opţiunile exprimate au fost coagulate într-un exerciţiu de definire a unor elemente comune de viziune şi a unor direcţii strategice. Aceste direcţii au luat ulterior forma a şapte grupuri de lucru tematice: cariera didactică, echitatea, managementul educaţional, învăţământul profesional şi tehnic, educaţia universitară, evaluarea şi educaţia timpurie.În tot acest demers, de la dezbaterile organizate în ţară la grupurile de lucru ce au redactat rapoartele tematice, implicarea partenerilor sociali a fost esenţială. Nu pot să nu remarc aportul deosebit adus de Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, care a demonstrat nu doar o bună cunoaştere a realităţilor din sistem, ci şi consecvenţă în a susţine măsuri adaptate provocărilor prezente şi viitoare, menite să crească performanţa elevilor, echitatea din sistem şi satisfacţia oferită de cariera didactică. În urma discuţiilor avute cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei s-a stabilit un program de punere în aplicare a strategiei?

Care sunt paşii făcuţi până în acest moment? Rezultatele actuale ale proiectului sunt deschise consultării publice pe site-ul www.romaniaeducata.eu. Invităm cititorii să îşi exprime opiniile sincere legate de proiect. După cum veţi vedea, aceste rezultate includ nu doar cele şapte rapoarte tematice, ci şi un raport integrator, care prezintă atât viziunea şi direcţiile strategice, cât şi două scenarii despre cum ar putea să arate structura sistemului de educaţie la orizontul 2030. Propunerile au ţinut cont de problemele actuale, dar şi de provocările viitoare, care trebuie anticipate în orice efort de reformă credibil. Ele nu îşi propun o schimbare bruscă în sistem, ci una sustenabilă, care să ofere încredere tuturor: elevi, studenţi, profesori, părinţi, angajatori.În viitor, după finalizarea demersului de consultare, intenţionăm să transformăm „România Educată” într-o realitate palpabilă. Evident, colaborarea cu Executivul, dar şi cu Parlamentul, va fi esenţială pentru transformarea demersului într-un act normativ şi a unei legislaţii subsecvente, care să treacă proba timpului. Este însă realist să înţelegem, că orice demers în acest sens presupune anterior existenţa unei arhitecturi instituţionale stabile, neinfluenţată de un context electoral apropiat. Totodată, un astfel de demers se va baza obligatoriu pe o continuare a dialogului intens şi colaborării cu  societatea civilă şi cu sindicatele din educaţie. Domnul Klaus Iohannis a câştigat un nou mandat. Ce vor face Preşedintele şi Administraţia Prezidenţială pentru educaţie în următorii 5 ani? O lecţie clară a ultimelor decenii este că orice efort de reformă poate avea succes doar atunci când reuşeşte să profite de sinergia abordărilor colaborative, de disponibilitatea societăţii şi a decidenţilor de a fi sinceri şi de a construi împreună. De aceea, nu ne dorim ca în această perioadă electorală educaţia să fie folosită ca temă de campanie electorală, cu promisiuni populiste care să creeze aşteptări, temeri sau instabilitate în sistem. Stabilitatea şi predictibilitatea în educaţie sunt mai importante decât procentele electorale.Aş vrea să mai subliniez însă ceva: dialogul constant şi constructiv dintre Administraţia Prezidenţială şi FSE Spiru Haret, reprezentată cu mult profesio­nalism de domnul Marius Nistor, nu s-a limitat la implementarea proiectului „România Educată”. Ne dorim ca această abordare deschisă şi acest parteneriat real cu dumneavoastră şi cu alţi actori-cheie din educaţie să rămână un laitmotiv al acţiunilor Preşedintelui Klaus Iohannis şi în următorul mandat.

 
Pentru a putea adauga comentarii trebuie sa fiti autentificat!
 
Va aflati pe pagina : Interviu  Ligia Deca, Consilier de stat, Administratia Prezidentiala Stabilitatea si predictibilitatea in educatie sunt mai importante decat procentele electorale