Chiriloiu Georgeta, profesor religie
Școala Gimnazială „Ovid Densusianu” Făgăraș
Disciplina Religie este o disciplină care ține de spiritualitate, de sentimente și cultivarea celor pozitive, de comportamente morale, socializare etc., este o disciplină care oferă profesorului posibilitatea utilizării la clasă a numeroase metode și mijloace didactice. Colaborarea este o trăsătură a învățăturii creștine, de aceea apelez la aceasta în mod constant.
Învăţătura creștină este primită de copil acasă, în biserică şi la şcoală. Acasă, de la părinți și de la bunici, în biserică, prin cuvântul preotului, prin pictura şi icoanele bisericii, prin activitatea preoţilor şi călugărilor de ieri şi de azi, în școală prin intermediul profesorului de religie și a activităților realizate împreună cu elevii și celelalte cadre didactice. Colaborarea este o trăsătură a învățăturii creștine, de aceea apelez la aceasta în mod constant.
Realizarea unor proiecte pe grupe cu exemple practice concrete, din experiența personală, precum și utilizarea metodelor activ-participative duc la implicarea elevilor în desfășurarea activităților didactice și formarea de cunoștințe, abilități, deprinderi. Astfel, s-a ținut pasul cu metodele și tehnicile moderne, active astfel încât elevii să își formeze competențele așteptate în cadrul disciplinei, cât și să se încadreze în competențele cheie europene.
Perioada online a fost o provocare pentru toți, profesorii străduindu-se să găsească idei, soluții pentru implicarea elevilor și formarea competențelor. La inițiativa unei doamne profesor din Cluj-Napoca, și-au unit forțele mai mult de 250 de profesori din întreaga țară pentru realizarea de exerciții didactice pentru fiecare lecție și formulare de evaluare pentru o unitate de învățare în format modern, electronic utilizându-se numeroase platforme și aplicații. Munca a fost extraordinară, aceste exerciții realizându-se pentru fiecare nivel de clasă. Toate se regăsesc pe platforma e-learning red-religie.ro, platformă aprobată de Patriarhia BOR și în curs de acreditare de către Ministerul Educației. La realizarea exercițiilor și evaluării primei unități de învățare, clasa a II-a, am participat și eu.
Exercițiile sunt plăcute tuturor, dar le utilizez sub formă de colaborare la clasele mici, unde, împreună descoperim răspunsurile și ne bucurăm de corectitudinea răspunsurilor și priceperilor noastre.
De asemenea, un alt profesor de religie a realizat pe youtube un șirag de sinteze ale unor lecții sub forma unor filmulețe desenate de mână, având conținut vorbit, cunoscut ca Minutul de Religie. În perioada online, ideea domnului profesor a fost preluată de TVR1, realizând emisiunea 3 Minute din Ora de Religie.
Manualul digital este de un sprijin deosebit, având în conținutul său exerciții interactive, filme cu temele lecțiilor, propuneri de proiecte etc.
La o activitate frumoasă am participat anul acesta cu 180 de elevi din clasele II-VIII. Este vorba de concursul internațional Împreună cu Hristos prin lume în mileniul 3 (la care au participat 12 000 de copii din întreaga lume), care, anul acesta a avut ca temă Rugăciunea, aripă spre cer. Cerințele au fost formulate într-un google forms. Ultima cerință consta în realizarea unei rugăciuni pentru diferite persoane sau pentru ocrotirea noastră. Astfel, elevii au alcătuit rugăciuni care au în centru colaborarea: cu Dumnezeu, Maica Domnului, colaborarea în rugăciune sau rugăciunea în colaborare pentru a atinge un scop.
Tot în colaborare, între biserică și școală, 8 elevi (care au obținut Mențiuni) au fost premiați la biserică, în cadrul Sf. Liturghii.
O colaborare frumoasă între cadrele didactice este un bun exemplu și pentru elevi. Astfel, membrii comisiei „Om și societate” au colaborat mulți ani, realizând activități frumoase împreună. Așa, modelul profesorului a fost preluat și de elevi, care au participat optimiști și și-au împărtășit experiențele trăite.