Importanţa învăţământului în dezvoltarea societăţii bazate pe cunoaştere este recunoscută atât la nivelul Uniunii Europene, cât şi al statelor pornite pe calea integrării. De la educaţie se aşteaptă o contribuţie importantă în atingerea obiectivelor privind creşterea, prosperitatea şi coeziunea socială.
Învăţământul are o pondere decisivă în dezvoltarea cu succes a oricărei societăți. Nivelul potenţialului intelectual al ţării, determinant de calitatea învăţământului său, devine un factor important în prosperitatea societăţii. Noul context economic şi social, legat de integrarea europeană a învăţământului românesc, presupune performanţe superioare în toate domeniile de activitate. Dată fiind contribuţia sa deosebită la asigurarea calităţii educaţiei, ameliorarea parteneriatului şcoală-agenţi economici va avea repercusiuni certe asupra calităţii educaţiei, vieţii şi a muncii, în ultimă instanţă, Calitatea educaţiei este o condiţie indispensabilă pentru dezvoltarea resurselor umane, a coeziunii sociale şi a competitivităţii economice. În contextul în care resursele acordate educaţiei sunt în descreştere, parteneriatul cu agenţii economici poate fi o formă prin care se realizează o mai bună gestionare a resurselor locale, o modalitate de atragere a resurselor o valorificare a resurselor, în beneficiul comunităţii. Totodată, transformarea parteneriatului educaţional într-o realitate, presupune:
Relaţia dintre școală și mediul economic reprezintă un domeniu complex, cu interacţiuni diferite.
Rolurile instituţiei de învăţământ în raport cu mediul economic se redefinesc ca:
O bună colaborare între școală şi mediul economic se poare realiza prin parteneriate orientate spre satisfacerea nevoilor/trebuinţelor/dorinţelor educaţionale ale copiilor. Parteneriatele trebuie văzute ca o componentă esenţială în organizarea şi a clasei de elevi şi nu mai este considerat doar o simplă activitate cu caracter sporadic sau o problemă formală de natură protocolară. Parteneriatul cu agenții economici, determină şi orientarea pentru o abordare flexibilă şi deschisă spre soluţionarea problemelor educative, dar şi o formă de comunicare şi colaborare cu scopul de a „ţese” o reţea socială capabilă să creeze un mediu educaţional profesional, propice pentru proxima dezvoltare peofesională a elevilor. Pe de altă parte, parteneriatul este „bazat pe ideea că cei implicaţi au de câştigat de pe urma acestei colaborări mai mult decât dacă ar acţiona singuri.
Dar intenţia de cooperare nu este o garanţie pentru succesul unui parteneriat. Este nevoie de coordonarea activităţilor şi deciziilor partenerilor, de un management de calitate al procesului de colaborare. Construirea parteneriatului școală- agenți economici este un proces deliberat, sistematic şi sistemic ce implică competenţe specifice, gândire strategică şi motivaţie intrinsecă pe care părţile implicate trebuie să le posede şi să le aplice. Într-o relaţie de parteneriat fiecare partener trebuie să-şi definească aşteptările, scopul şi limitele. Relaţia de parteneriat implică adoptarea unui management bazat pe colaborare şi schimbare, comunicare şi conştientizarea diversităţii, capabil să creeze efectul sinergiei.
Bibliografie:
Prof. discipline tehnologice Măriuța ALBERT
COLEGIUL ECONOMIC „VIRGIL MADGEARU” GALAȚI
Federațiile sindicale din învățământul preuniversitar acuză Guvernul de un "abuz fără precedent" și de subminarea…
Primăria Municipiului București, prin PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive București, deschide a…
Pe data de 20 mai 2025, Grădinița cu Program Prelungit „Prichindel” din Galați a lansat, în cadrul…
Gianina Ioana Gianina Barb, bibliotecar Școala Gimnazială ”Vasile Goldiș” Alba Iulia Cultura reprezintă un…
Prof. înv. primar Sburlea Simona Școala Gimnazială ”Ovid Densusianu” Făgăraș Disciplina: Dezvoltare personală Clasa a…
Sîrb Carmen, Profesor învățământ primar Școala Gimnazială ”Ovid Densusianu” Făgăraș Disciplina: Geografie Clasa a IV-a…